perjantai 16. huhtikuuta 2010

Tv-formaateissa "Finland is new Japan" #MIPTV


Tämän sanonnan lanseerasi ilmeisesti suomalaisen formaattibisneksen uusi kummisetä Tim Crescenti (Small World), mutta sanonta levisi ja kaikui monesta suuntaa. Suomi todellakin taitaa olla tv-formaattien uusi luvattu maa. Optio on vain vihreää valoa ja taloudellinen merkitys pieni, mutta optioiden historiallinen määrä kertoo kyllä uudesta trendistä.

Erityisesti minua tietysti lämmittää, että Cannesin messuilla myytiin Nelosen esittämien ohjelmien formaattioptioita enemmän kuin koskaan. Neloselta lähtöisin olevia ohjelmia jalkautui ulkomaille enemmän kuin muilta suomalaiskanavilta yhteensä.

Ansio formaattien menestyksestä kuuluu tietysti ohjelmien tuotantoyhtiöille ja ahkerille distribuuttoreille, mutta kyllä minä tv-kanavan edustajanakin ylpeydellä messukeskuksen käytävillä käveleskelin. Puhdasta paperiformaattia on lähes mahdotonta myydä. Kun on jaksoja ja katsojatilastoja, homma helpottuu selvästi. Isoimman taloudellisen riskin kantaa se ensimmäinen formaattiin uskova tv-kanava.

Eniten optioita keräsi kevään televisiotapaus Matkaoppaat, jonka on Neloselle luonut Susamuru ja sitä myy Sparks. Optio on myyty Ruotsiin, Norjaan, Puolaan, Sveitsiin, Saksaan, Hollantiin, Belgiaan, Ranskaan ja Kreikkaan. Myyntiesite löytyy täältä.

Aito Median formaatit saivat nyt vihreää valoa maailman isoimmilla tv-markkinoilla, sillä Nelosen Venla-ehdokkaanakin ollut Päivä ennen kuolemaa –dokumenttiohjelman (katso myyntitraileri) sekä Jimin suositun Poliisit-sarjan ohjelmaformaatit myytiin Yhdysvaltojen markkinoille. Aito Media solmi sopimuksen Scott Sternberg -tuotantoyhtiön sekä Weinberger Median kanssa. Sternberg on tuottanut ohjelmia muun muassa Discovery- ja Biography-kanavilla.

Lisäksi MIPTV-messuilla suurta kiinnostusta herätti Nelosen kevään uutuusohjelma Sokkokokki, jonka Neloselle tuottaa StoryOf ja sitä edustaa kansainvälisesti Small World.

Yleisradion alunperin esittämistä ohjelmista ainakin Talonpojan ralli (YLE), Hymy Pyllyyn (Storyof) ja Elämä pelissä (Tarinatalo) herättivät paljon innostusta. Lisäksi Aito Median Rescuing Santa -formaatti pääsi mukaan The Witin Fresh TV –esitykseen, mikä on aina iso juttu.

Jee jee :) Nyt vaan sormet ristiin ja ulkomaiden tuotantopäätöksiä odottelemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lukijat