Hei lamasta viis - telkkarin tekeminen on taas kivaa! Budjetteja leikellään, mutta nyt keksitäänkin uusia tapoja tehdä vielä parempia ohjelmia! Näin voisi tiivistää Cannesin kuulumiset tältä viikolta. Luova alamme on taas päässyt tekemisen makuun. Me like :)
Televisioalan messuilla MipComissa oli osanottajia 12 000, mikä on 4% enemmän kuin kevään MipTv:ssä. Varsinkin ostajia oli nyt liikkeellä kevättä enemmän. Keväällä oli sateista ja ilmapiiri muutenkin epätietoisen epätoivoinen taloudellisen kriisin kuristuksessa. Tällä viikolla sää oli aurinkoisempi ja ilmapiiri positiivisempi. Kaikki tietävät, että kenelläkään ei ole rahaa ja nyt on aika pärjätä luovemmilla ratkaisuilla. Usko on kova, että pahin on ohi, mutta uusi nousu todella hidas.
Uuden ajan merkki on se, että KAIKKI haluavat olla tuottajia. Entertainment Master Classin tilaisuudessa Shinen Ben Hall selitti, että oikeuksien hankkiminen, kehitykseen investoiminen ja rahoitus maksavat factual-ohjelmissa niin paljon, että vain itse tuottaminen kannattaa. Tästä aiheesta olen kirjoittanut aiemminkin ja merkintäni löydät täältä.
Vanhojen formaattien voittokulku
Pieni lama vain piristää sisällön näkökulmasta. Uusia isoja formaatteja tarjolla on huomattavan vähän, mutta toisaalta nyt laatu korvaa määrän. Myös monet vanhat formaatit on kaivettu naftaliinista kera ystävällisemmän budjetin. Esimerkiksi 90-luvun tosi-tv-aallon edustaja Fort Boyard nostaa taas päätään monessa maassa.
Vanhat ohjelmat kiinnostavat, sillä niin voi minimoida riskejä. Jopa Price Is Right ja Dating Game tekevät paluuta ainakin Ranskan markkinoilla. Eivätkä vuosituhannen klassikot Robinson, BigBrother, Temptation Island ja Paradise Hotel suostu katoamaan, vaikka välillä esittävät kanavatkin vaihtuvat. Jopa Popstars on taas tuotannossa Hollannissa ja Etelä-Afrikassa. Vanhassa vara parempi ainakin jos keksii, miten tutun brändin saa tuotettua selvästi entistä halvemmin.
Uusista formaateista eniten herättivät huomiota ITV:n & Foxin The Cube (Speden spelejä pelataan lasikuution sisällä kera matriximaisten tehosteiden) sekä Jerry Seinfeldin NBC:lle ideoima Marriage Ref (komediapaneeli-show aviopuolison ärsyttävistä piirteistä). Myyntipresen mukaan Marriage Ref kuulema ”voi tehdä avioliitoille saman, minkä Seinfeld jo teki sinkkuudelle”.
MipComissa ei tällä kertaa kisattu verisesti uusista formaateista, sillä energia valui rauhassa uusien strategioiden pohtimiseen. Monet tuotantoyhtiöt keskustelevat yhteistyöstä, mergeistä tai vähintään yhteisten keskustuotantojen perustamisesta. Ja kanavat etsivät uusiakin kumppaneita, jotka paremmin vastaavat monimediallisiin haasteisiin ja tarjoavat uudenlaisia tulomuotoja.
New revenues: haaste ja mahdollisuus
Mipcomissa kaikkia kiinnostavat uudenlaiset revenue-mallit. Esimerkiksi Mika Salmi valoi puheenvuorossaan uskoa televisioon, jonka hän ei usko joutuvan musiikkiteollisuuden tyyppiseen ahdinkoon, sillä tuotevalikoimamme on jo nyt laajempi (Katso Salmen haastattelu). Varsinkin Salmen ajatukset tuotesijoittelun mahdollisuuksista olivat rohkaisevia.
Selkeästi pisimmällä uusien lanttien metsästyksessä ovat kaikki kännyköihin liittyvät sovellukset. Ihmiset haluavat netissä kaiken ilmaiseksi, mutta kännyköiden palveluista ollaan valmiita maksamaan. Espanjalaisen ZED-mobiilijätin johtaja Javier Perez Dolset on jo tehnyt Zedistä ison tv-alan toimijan (katso Dolsetin haastattelu). Espanjalaisvisiönääri tähtää vielä korkeammalle, sillä loppuvuodesta julkaistaanZedin esimmäinen Hollywood-animaatioelokuva Planet 51. Pelkästään leffan markkinointibudjetti on 150 00USD. Huh-uh.
Paljon uusia sisällöllisiä ja taloudellisesti kiinnostavia mahdollisuuksia on myös television ja pelien välimaastossa. Television kannalta etenkin sosiaaliset pelifirmat kuten Playfish ja Zynga ovat ehdottoman kiinnostavia. Esimerkiksi Zyngan kehittämä Farmville on jo suosittu Suomessakin ja minunkin Facebook-pellollani kasvaa jo mansikoita, vehnää ja munakoisoa. Eläimiä en ole vielä ostanut.
Tästä tulee vain mieleen, että ehkä Hugo-peikko oli aikaansa edellä silloin 90-luvun alussa. Ajatelkaa nyt, jos Farmvilleä vois pelata telkkarissa. IHQ.
Blogini on henkilökohtainen eikä edusta työnantajani virallisia kantoja tai edes alustaviakaan hajatelmia.
perjantai 9. lokakuuta 2009
Raporttini MipComista 2009: Kun laatu korvasi määrän
Tunnisteet:
Mipcom,
Nelonen Media,
television format,
Tv
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Lukijat
Blogiarkisto
-
►
2012
(3)
- ► maaliskuuta (1)
- ► helmikuuta (1)
-
►
2011
(24)
- ► joulukuuta (1)
- ► marraskuuta (1)
- ► huhtikuuta (1)
- ► maaliskuuta (3)
- ► helmikuuta (7)
-
►
2010
(69)
- ► joulukuuta (2)
- ► marraskuuta (10)
- ► toukokuuta (3)
- ► huhtikuuta (12)
- ► maaliskuuta (9)
- ► helmikuuta (8)
- ► tammikuuta (8)
-
▼
2009
(66)
- ► joulukuuta (4)
- ► marraskuuta (10)
-
▼
lokakuuta
(9)
- Björk tekee tv-sarjan puffista vielä hienomman
- Great clip that made me nostalgic: Why did I not h...
- 1000 kännykkää soittaa Tchaikovskya - VAU, KUUNTELE
- Kaikki haluavat töihin Yleisradioon
- Todnäk maailman versioiduin musiikkivideo
- Raporttini MipComista 2009: Kun laatu korvasi määrän
- MIPCOM: Dancing my ass off with Joan Rivers
- MIPCOM #WTF: A reality tv show on atheists choosin...
- Getting ready for MIPCOM.
- ► heinäkuuta (9)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti