maanantai 21. syyskuuta 2009

TV-trendi: Kaikki haluavat omistaa kaiken



Televisio elää murrosta, mutta tästä puhutaan liian vähän ohjelmasisällön näkökulmasta. Haen oppeja ja työkaluja muutokseen osallistumalla Entertainment Master Class –kurssille ja alan nyt syöttää satoa myös blogiini, minkä toivon ruokkivan yleistä keskustelua. Hyvät ideat ovat hyviä vain jos ne uskaltaa jakaa. Mitkään blogini hajatelmat eivät edusta työnantajani virallisia tai epävirallisia linjauksia.



Murros vaikuttaa myös ohjelmasisältöihin. Tv-teollisuuden muutos johtuu mainosrahoitteisen television haasteista laman kourissa, katsomiskäyttäytymisen fragmentoitumisesta sekä uusien medioiden noususta. Bisneksen haasteista puhuivat Entertainment Master Classissa mm. Ben Hall (Shine), Alan Boyd (ex-Fremantle), Saku Tuominen (Zodiak) sekä Caroline (Nordisk). Olen ammentanut kaikista näistä puheenvuoroista ja tiivistänyt oman tulkintani neljäksi pääpointiksi.

Yksinkertaistettuna televisiossa kaikki nyt haluavat omistaa kaiken. Sekä Suomessa että maailmalla käydään kiivasta keskustelua esitysoikeuksista, joita rohmuavat sataprosenttisesti itselleen mm. sisällön tekijät, tuottajat, jakelijat sekä tv-kanavat. Kun kaikki haluavat kaiken ja kompromisseihin ei kenelläkään ole oikeasti taloudellisesti varaa, alan käytännöt muuttuvat ainakin neljällä eri tavalla.

TOP4

1. Kaikki haluavat ryhtyä tuottajiksi. Formaattien kehittäjät ja distribuuttorit eivät enää myy formaatteja elleivät saa itse myös olla niitä tuottamassa. Esimerkiksi eurooppalaiset Endemol, Fremantle ja BBC ovat jo Amerikan markkinoillakin isoja tuotantoyhtiöitä. Myös monet tv-kanavat ja lämmittävät nyt inhouse-tuotantokoneitaan ja tuotekehitystään. Kun tuottaa itse, omistaa enemmän.

2. Isojen tuotantoyhtiöiden ohjelmabrändit hallitsevat markkinoita. Monilla markkina-alueilla ohjelmabrändit kuten Idols tai Tanssii tähtien kanssa haastavat tunnettavuudessaan jo ohjelmia esittävien kanavien omia kansallisia brändejä. Esimerkiksi ITV on rähmällään Simon Cowellin edessä eikä voi kuin suostua vaatimuksiin.

3. Paikallisesti tuotettu sisältö saa isoimmat yleisöt. Isojen kv-sarjojen kuten Lostin ja Täydellisten naisten voittokulku eurooppalaiskanavien primetimessa jäi väliaikaiseksi ilmiöksi. Isoimmat yleisöt kerätään nyt eventin kaltaisilla kanainvälisillä jättiformaateilla. Ja koska kaikki haluavat omistaa kaiken, myös Hollywood on hereillä. Warner on jo ilmoittanut laajentavansa toimintaansa perustamalla kansainvälisen tuotantoyhtiöketjun.

4. Ohjelmatuotantojen rahoitusrakenne muuttuu. Jos tv-kanavat eivät pysty rahoittamaan isoja tuotantoja perinteisellä mainosmyynnillä, riskit ja mahdollisuudet siirtyvät ohjelmien tuottajille. Ison formaatin voi rahoittaa isojen kansainvälisten sponsoreiden avulla. Tulojen jako kanavan ja tuotantoyhtiön välillä on vielä haparoivaa, mutta voisiko suunta olla se, että tuotantoyhtiöt maksavat kanaville ohjelman esittämisestä? Ajatusleikki: Näin jo pyörii tv-bisnes Nigeriassa, mikä on maailman toiseksi suurin audiovisuaalinen viihdekeskus Intian jälkeen. Ehkä uusi maailma kirjoittaa uusiksi vanhan maailman säännöt?

Kukaan EMC:n luennoitsijoista ei uskaltanut veikata, miten nopeasti nämä murrokset etenevät ja mitä oikeasti tapahtuu. Elämme jännittäviä aikoja, sillä uusiakin mahdollisuuksia on paljon. Välityskanavat ja rahoitusmallit muuttuvat, mutta hyvä sisältö on yhä koko toimialan sydän: liikkuvaa kuvaa katsotaan varmasti tulevaisuudessa vielä enemmän kuin nykyisin.

Tässä suuren murroksen taustaa. Kommentoi, haasta ja kiistä. Ideatkin tervetulleita.

2 kommenttia:

  1. NettiTV tulee sekoittamaan tavallisen TV:een bisnestä lähivuosina. Kun netti saapuu oikeasti olohuoneen telkkareihin on perinteisen TV-ohjelmatuotannon aika ohi.

    VastaaPoista
  2. Hei Otto ja kiitos kommentista! Olen kyllä kanssasi eri mieltä. Yksikään uusi massamedia ei vielä ihmiskunnan historiassa ole toista massamediaa syrjäyttänyt eikä niin käy nytkään.

    Netti-tv muuttaa jakelutekniikan sekä myös katsomiskäyttäytymistä, mutta ei sitä, mitä katsotaan. Hyvää sisältöä sinne nettiinkin tehdään, koska sitä ihmiset haluavat katsoa. Netti-tv:ssä toimii esimerkiksi Got Talent - Susan Boyle teki nettihistoriaa. Ja ihan perinteisen tv-ohjelmastuotannon keinoin.

    VastaaPoista

Lukijat